Вакансії

Pangram: як нова онлайн-платформа рятуватиме мистецтво від цифрових травм

exc-5f6773550587154ff87e5925
exc-5f6773550587154ff87e5925

Як виживає візуальне мистецтво в умовах ізоляції та кризи? Що робити, аби ринок не просів і митці не втратили можливість комунікації, зокрема на міжнародному рівні?

Взяти ці проблеми під свій контроль вирішила нова платформа Pangram, як з’явилась зі спільної ініціативи кількох інституцій, що працюють в галузі сучасного мистецтва і не тільки.

Водночас Pangram — це мистецький онлайн-простір, в якому презентуватимуть українське візуальне мистецтво, а також займатимуться питаннями авторського права. У серпні Pangram відкрив свою першу виставку тривимірного мистецтва, а незабаром представить проєкт на Kyiv Art Week.

Засновники й ідеологи проєкту — команда X-Platform. Її учасниця і кураторка ініціативи Катерина Рай розповіла, навіщо вони запустили Pangram, як він функціонуватиме і хто може приєднатися до ініціативи.

22_09_5_1.jpg

Хто і для чого створив Pangram

Сектор візуального мистецтва треба розвивати системно і безперервно, забезпечуючи умови, де можна створювати, демонструвати, спілкуватися з міжнародною професійною спільнотою та широкою аудиторією. Саме тому ми вирішили створити Pangram — динамічну онлайн-інституцію, яка включить та підтримає важливі процеси, що інколи уповільнюються через зовнішні обставини.

Онлайн — це досить специфічний формат, який потребує особливого бачення і не може обмежуватись виключно перенесенням об’єктів з реального світу в цифровий. Тому співкуратором нашого простору є Сергій Ніжинський, який має навички поки що нової для України професії — куратора діджитальних виставок.

«Оскільки більшість художників і колекціонерів акцентують свою увагу на візуальній складовій арт-об’єкту, то якісне відображення твору стає пріоритетом. Pangram — це пошук ідеального балансу між максимально якісною подачею і можливостями сучасних технологій. Життєздатність будь-якої організації так чи інакше залежить від того наскільки якісно і швидко вона адаптується до світу, що безперервно змінюється. Відстежуючи й аналізуючи сучасні технології та культурні тенденції, Pangram використовує новітні, але вже перевірені технології», — говорить Сергій Ніжинський.

Ідея Pangram виникла абсолютно природньо, адже для України системна і потужна підтримка візуального мистецтва на рівні інституцій є дуже важливою. Для створення Pangram вирішили об’єднатися і спрямувати свої зусилля й досвід кілька партнерських організацій. Партнерами новоствореної інституції стали потужні учасники розвитку культури країни. Серед них — Congress of Cultural Activists, Х-Platform, M17 Sculpture Project, Stedley Art Foundation, Kyiv Art Week, Photo Kyiv, ProMuseums, Law Net і Maria Prymachenko Family Foundation. Ці інституції вірять у проєкт як ресурс для нових можливостей міжнародної співпраці та підтримки експериментальних форм мистецького продукту.

Зараз, в умовах політичної, економічної й соціальної турбулентності, пов’язаної з COVID-19, і достатньо хиткої ситуації у правовому полі суттєво страждає інституціональна система культури України. Під тиском багатьох факторів, зокрема секвестр бюджету, порушення довіри та підтримки державного управління в секторі культури, буквально гинуть проєкти, які вже існують, й ті, що були заплановані на кілька років вперед.

Відсутність чіткої стратегії у страхуванні та збереженні набутку культури спонукає до нових дій та антикризових рішень. Ініціатива Pangram спрямована на об’єднання зусиль задля посилення спільноти і культурного сектору в країні за рахунок створення цілісної стратегії розвитку і презентації культурного продукту на національному та міжнародному рівні.

Фото експозицій Pangram

Фото експозицій Pangram

«Хоч я і консервативна людина, але розумію, що така онлайн-презентація дуже важлива для сучасного арт-ринку. Мені сподобалась ідея створити платформу, яка б була першим кроком для створення сучасного музею міжнародного рівня. Далі важливо просувати платформу, на це піде багато зусиль. Але чим більше буде учасників, тим швидше ми розгорнемо презентацію сучасного мистецтва України назовні», — зазначає Андрій Адамовський, колекціонер, засновник інституції М17, стейкхолдер Pangram.

Які завдання ставить перед собою Pangram

Pangram має інноваційний експериментальний діджитал-простір для презентації візуального мистецтва і дискусій, щоб розкрити важливі для суспільства та культури актуальні теми у міжнародному контексті.

Основне завдання Pangram — підвищити незалежність функціонування культурного сектору, адаптувавши його діяльність в онлайн-форматі.

Також в діапазон нашої діяльності входять: адвокатування культурних процесів, розширення аудиторії сфери культури, впровадження безпечних методів діяльності культурних інституцій, організація нових методів міжнародної співпраці, імплементація дієвих механізмів та інструментів захисту, систематизація та популяризація творів культурної спадщини.

Чим займається Pangram 

«Онлайн» на пів року став способом життя більшості людей у світі, але пандемія не є причиною такого занурення у віртуальний світ, як, власне, і онлайн не є остаточною перевагою сучасного суспільства.

Наша епоха підготувала нові виклики. У час, коли соціальні мережі — це і психолог, і школа, і дитячій садок, коли основну інформацію весь світ споживає через інтернет, а книги і музика вже давно мають глобальний ринок в мережі, завдання візуального мистецтва — правильно адаптуватися до нових умов.

Це не означає, що всі мають перейти в онлайн і перестати створювати мистецтво, ні. Мова про те, як використати нові технології для користі візуального мистецтва, не травмуючи його.

Важливим аспектом в цьому процесі є уважна та професійна селекція, яку в жодному разі не можна скасовувати, тим паче в умовах повної свободи онлайну, де кожен може завантажувати фото роботи і заявити про себе і своє мистецтво у два кліки. Тому одним із завдань Pangram є структуризація контенту в мережі.

Звичайно, інституція також може помилятися чи залишати поза увагою практики, які вважає нецікавими чи неформатними, але це професійний відбір, який задає рамки. До того ж, обмеження певним чином позитивно впливають на якість, адже мистецтво так само потребує дисципліни та професійності, як і будь-який інший сектор. Тому ми почали зі створення комм’юніті, де всі учасники професійно підходять до розвитку свого напрямку.

Крім того, Pangram вже надає кілька сервісів: юридична підтримка митців та інституцій, створення проєктів, в тому числі міжнародних, спілкування на експертному рівні, промоція проєктів тощо.

«Панграм даватиме можливість не тільки презентації візуального мистецтва, а й забезпечить великий юридичний корпус, що надає захист та врегульовує процеси, пов’язані з презентацією та реалізацією мистецтва. Я вірю в цей проект як у можливість налагодити діалог між учасниками арт-ринку та світовими процесами», — зазначає Наталія Гнатюк, юристка, засновниця компанії LawNet, стейкхолдерка Pangram.

Фото експозицій Pangram

Фото експозицій Pangram

Які проєкти реалізовує Pangram 

16 серпня відкрилась перша експозиція Pangram — Reforming the space. Це виставка сучасного тривимірного мистецтва з колекції M17SculptureProject, де представлені роботи Франчески Бернардіні, Влада Волосенка, Петра Гронського, Василя Грубляка, Олексія Золотарьова, Олега Капустяка, Руслана Лучка, Сергія Ніжинського, Жауме Пленса, Віталія Протосені та Юрка Римара.

Наступним проектом стане виставка Олександра Дубовіка, яку готує Stedley Art Foundation та кураторки Катерина Цигикало і Тетяна Волошина. «Pangram  дозволить вийти за рамки місцевого контексту і сприятиме презентації візуального мистецтва за кордоном. Я вірю в цей проект. Наразі важливо підібрати правильний пул кураторів, які зможуть реалізовувати необхідні речі», — зазначає Стелла Бен’ямінова, колекціонерка, засновниця інституції Stedley Art Foundation, стейкхолдерк Pangram.

Восени ми будемо формувати проєкт Photo Kyiv, відкриємо виставку Марії Примаченко спільно з міжнародною інституцією (поки не можемо назвати її назву). Крім того, плануємо співпрацю з іншими сферами креативних індустрій — музика, кіно, фестивалі.

Що представить Pangram на Kyiv Art Week

Зараз ми займаємось великим проектом Kyiv Art Fair Online powered by Pangram, де будуть представлені українські галереї в абсолютно новому форматі. Глядач матиме змогу пройтись по залах й оцінити кожен твір так само, як у реальності. Ми готуємо перформанси, екскурсії, гучні відкриття, і вони будуть цікавіші за Zoom-конференції. До речі, багато проєктів, які представлятимуть галереї, не є комерційними, що теж продиктовано онлайн-форматом KAW. Цього року можна обговорити абсолютно різні ідеї й не боятися витрат на івент. Це позитивно впливає на розуміння та цінність мистецьких процесів.

Фото експозицій Pangram

Фото експозицій Pangram

Серед інституцій, які беруть участь у Kyiv Art Week, є абсолютно нон-профіт. Наприклад, міжнародна резиденція Radius, що існує в офлайн-форматі у Києві, покаже проєкт Out of my Hands італійського художника Паоло Пероні, який став результатом резиденції митця у 2019 році і частиною колекції Radius. До проєкту увійшли відеоарт та інсталяція, яка складається з абстрактних об’єктів, нагадуючи не то воскові, не то тілесні фігури.

Коли Паоло працює з формою, він посилається на геологічні речі: колір скелі, матеріал для скульптур нагадує про біологічне, про щось, що походить від тіла. Паоло прагне перенести геологічну форму в біологічну природу, перейти від одного до іншого.

У своєму проєкті митець досліджує, що живе, а що ні, що означає бути живим і бути самим собою. Люди ставлять ці питання собі, адже ми всі «маємо кінець», тобто коли-небудь помремо. Єдине, чого люди не можуть усвідомити, — це нескінченність, тому що вони не мають для цього достатньо навичок. Паоло ставить питання про контроль, який нібито мають над собою люди. Він хоче викреслити ренесансну традицію відносин між людиною і Богом та зробити нас дійовими особами нашого життя.

Також від резиденції Radius буде представлено твір Олексія Золотарьова «Кут зору». M17 Sculpture Project, що займається розвитком тривимірного мистецтва в Україні, презентує об’єкти сучасних скульпторів — Олександра Дяченка, Петра Гронського, Андрія Кириченка і Даніла Шуміхіна.

Об’єкти тривимірного мистецтва особливо привабливі в новому просторі Pangram — вони виглядають як живі. Для галерей та митців — це повна свобода презентації, а для глядачів — зручність і максимальна реалістичність, адже до робіт можна «підходити» й розглядати навіть найдрібніші деталі. У Pangram ваші дитячі мрії стануть реальністю.

Фото експозицій Pangram

Фото експозицій Pangram

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: