exc-5d30e195ee22fc0001ae00d1

Вихід через сувенірну крамницю: Павло Гудімов про виставку «Ангели» у Львові

Протягом трьох місяців у двох львівських музеях можна побачити лише крилаті експонати. Аби простежити історичний розвиток образу ангелів з часів давніх цивілізацій і до сьогодення на 2000 квадратних метрів виставки «Ангели» розмістили близько 400 експонатів з 40 інституцій — очікувана гігантоманія як для такого культурологічного проекту. Особливість виставки — поєднання двох протилежних стратегій експонування матеріалу. Кропітке відтворення еволюції образу у Палаці Лозинського доповнює інтервенцію сучасного мистецтва у бароковий простір Музею Пінзеля. Якщо не з’явилась впевненість у тому, що сенс явища можна розгадати через його історію, то примара гезамткунстверка — тотального синтезу архітектури, монументального живопису, скульптури, музики та інсталяції — намагається говорити з глядачем мовою відчуттів. Можна спростити цю думку і тоді 23 зали Палацу Лозинського видаються пояснювальною запискою до виставки в Музеї Пінзеля.

Чим виправданий такий підхід і які процеси можна виявити в культурі на прикладі образу ангелів розповів куратор виставки — Павло Гудімов. 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Fwefew432C4B copy.jpg

Кількість експонатів шалена. Навіщо? Як взаємодіяти з таким потоком інформації? 

Я задумав цей проект таким, який «б’є по голові» форматом, кількістю інформації, подачею, і масштаб тут важлива складова. Остання крапка — зала «Калейдоскоп» — фактично імітація сувенірної крамниці. Вона настільки гротескна та тісна, що глядач стає частиною інсталяції: якщо хтось стоїть і дивиться фільм, то він обов’язково буде заважати іншим пройти.

Для сприйняття також важливі паузи. Декілька разів я порушую систему розвіски та залишаю місце нібито для чогось ще. Наприклад, у залі «Чорне і біле» я зсунув дві роботи, хоча міг би розмістити їх по центру, а у наступному — навпаки, дві роботи висять чітко по центру. «Чорне і біле» — найбільш нестабільна зала.

Треба постійно балансувати та залишати точки, де можна, так би мовити перезавантажитись. Звісно, якби була можливість, варто було б по центру зробити кафе, де просто сидять люди, цокотять чашечками, говорять між собою і потім далі можуть дивитися виставку.

 

0A40CFA7-2183-4310-92ewwe7F-DA9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-92ewwe7F-DA9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9,nbF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9,nbF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9adaedeF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9adaedeF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5aedesdsdF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5aedesdsdF432C4B copy.jpg

#block-yui_3_17_2_1_1563565768643_101759 .sqs-gallery-block-grid .sqs-gallery-design-grid { margin-right: -20px; } #block-yui_3_17_2_1_1563565768643_101759 .sqs-gallery-block-grid .sqs-gallery-design-grid-slide .margin-wrapper { margin-right: 20px; margin-bottom: 20px; }

Чи був момент, коли стало зрозуміло, що варто зупинитись, адже предметів досить? Або ж процес пошуку зупинився через дедлайни та необхідність врешті решт відкрити виставку?

Тема виявилася ширшою ніж ми очікували. По суті, можна взяти будь яку главу виставки та розширити її до великого дослідження, але треба вчасно зупинитися. Є люди, які півжиття копають одну тему та перегорають: тема стає настільки пережованою, не свіжою, що вже не чіпляє. У виставці має бути свіжість і це означає сказати слово «стоп». Воно прозвучало у момент коли я зрозумів що ми набрали все, що нам потрібно. А потім почалося те, що називається великі залізні ножиці — різати, різати, і різати. Є речі, які навіть вже приїхали для виставки, але я не додав їх — вони були зайві.

Так було з книгами, коли консультанти радили мені додати ще, але стало зрозуміло, що це вб’є глядача і далі він не зможе нічого сприймати. Також потрібно було зупинитися з археологією — в нас показано лише те, що доступно в Україні.

За такого масштабу та хронологічної дистанції, усвідомлено переглянути виставку за один раз — справжнє випробування, на кшталт того, що чекає на відвідувачів великих музеїв. Якби метою проекту було створити музей ангелів, а не виставку, що би змінилось?

Змінилося б майже все. Коли робиш виставку, ти усвідомлюєш тимчасовість матеріалу і це виправдовує багато легких рішень. На сьогоднішній момент в мене немає жодної практики роботи з постійними експозиціями. Підсвідомо я навіть боюся цього поняття «постійна експозиція», тому що немає нічого більш страшного ніж постійне. Навіть коли мене запрошують до робочих груп у музеях для розробки якихось концепцій, я кажу «подумайте, перед тим як оновлювати постійну експозицію: потрібна постійна експозиція або ж варто думати про варіабельність речей?».

Якби я дійсно мав подібний досвід, я б міг порівняти формати, але зараз це все одно виставка, хоч вона і маскується під музей.

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5DRFSF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5DRFSF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5dweF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5dweF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5edeF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5edeF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5efreF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5efreF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Fdasa432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Fdasa432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5feeF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5feeF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5fewfF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5fewfF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5freF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5freF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Ffrefer432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Ffrefer432C4B copy.jpg

#block-yui_3_17_2_1_1563566672789_16973 .sqs-gallery-block-grid .sqs-gallery-design-grid { margin-right: -20px; } #block-yui_3_17_2_1_1563566672789_16973 .sqs-gallery-block-grid .sqs-gallery-design-grid-slide .margin-wrapper { margin-right: 20px; margin-bottom: 20px; }

Аспекти та контекст існування образу крилатих неземних істот настільки відмінні, що спроба постфактум виявити смисловий зв’язок або узагальнити видається неможливою і чи не божевільною. В процесі каталогізації та переобліку образів, чи була у кураторської групи якась основна гіпотеза щодо ангелів? Одне питання до всієї команди?

В «Ангелах» є рубрики, теми, але немає аналізу, який дає одну версію. На початку роботи ми говорили, що не потрібно так робити — це неможливо.

В команді було декілька кіл: консультанти певних розділів, науковці, організаційна група менеджерів і група ініціаторів-кураторів виставки. Я є автором концепції й ми плідно працювали із разом зі Світланою Тимків, яка відповідала за релігійну складову і Настею Камалдіновою, яка спеціалізується на масовій культурі й, до того ж, взяла на себе багато комунікацій. На мені було затвердження експонатів і координація — я достатньо швидко вирішую питання простору. Якщо не пропустиш все через одну голову — то все розвалиться.

Ангели — одна з найбільших містифікацій за всю історію людства. На виставках які робить, наприклад, Ватикан легітимізують образ ангела як грубо кажучи «релігійного діяча», вісника. Тут навпаки, сама історія виставки — надбудова над образом. Ми ніде не бачимо реального образа, це або пре- або участь або культурні трансформації. Ми не говоримо про те «Що це?». Позиція Іллі Кабакова для мене найближча, тому що в його підході є особлива легкість і до кінця не розбереш, вірить він у цю тему чи іронізує. Чистий підхід.

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5frefF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5frefF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5FSDCDS432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5FSDCDS432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Fsdffs432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Fsdffs432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Fsdfsd432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Fsdfsd432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Ft5445432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Ft5445432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Fwefwe432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5Fwefwe432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5referF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5referF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5refrF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5refrF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5rgegrF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5rgegrF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5sdfF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5sdfF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5SDSDF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5SDSDF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5sefsF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5sefsF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5weeF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5weeF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5werewF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5werewF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5weweF432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9F5weweF432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fdewe5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fdewe5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9feeF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9feeF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9fefeF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9fefeF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9feweF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9feweF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9FEWFWE5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9FEWFWE5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9fewfweF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9fewfweF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Ffef5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Ffef5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fggtr5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fggtr5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fgregr5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fgregr5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fr435F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fr435F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fref5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fref5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9frerF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9frerF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Frewr5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Frewr5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Frweewr5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Frweewr5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Frwere5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Frwere5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fsdfsdf5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fsdfsdf5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fsefse5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fsefse5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Ft55t5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Ft55t5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Ft455F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Ft455F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Ft555F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Ft555F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fwerrea5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9Fwerrea5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9fweweF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9fweweF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9FWWEF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9FWWEF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9rwewF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9rwewF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9t45tF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9t45tF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9wfefewF5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DA9wfefewF5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DADEWD9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DADEWD9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAdffds9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAdffds9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAdsadsa9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAdsadsa9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAdwdwwq9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAdwdwwq9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAerfer9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAerfer9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAerwe9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAerwe9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAFEWFF9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAFEWFF9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAfre9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAfre9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAfrre9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAfrre9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAfwe9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAfwe9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAgrt9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAgrt9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAkjbk9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAkjbk9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAr4349F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAr4349F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DArrewwe9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DArrewwe9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAsdfsf9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAsdfsf9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAsefe9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAsefe9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DAxfgf9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DAxfgf9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DdsadasA9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DdsadasA9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DferA9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DferA9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DgtrA9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DgtrA9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-DreA9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-DreA9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-tt54DA9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-tt54DA9F5F432C4B copy.jpg

 

0A40CFA7-2183-4310-927F-wedfDA9F5F432C4B copy.jpg0A40CFA7-2183-4310-927F-wedfDA9F5F432C4B copy.jpg

#block-yui_3_17_2_1_1563566672789_26546 .sqs-gallery-block-grid .sqs-gallery-design-grid { margin-right: -20px; } #block-yui_3_17_2_1_1563566672789_26546 .sqs-gallery-block-grid .sqs-gallery-design-grid-slide .margin-wrapper { margin-right: 20px; margin-bottom: 20px; }

Результати пошуку книг за ключовим словом «ангел» одіозні та нескінченні — сотні бульварних романів, варіацій містичного трешу та посібників для хендмейду. Пошук за зображеннями виглядає ще гірше. Ми стали свідками безповоротного виснаження образу, який нескінченно відтворювали у культурі або ще можливо звертатися до образу ангела так, щоб це не викликало сарказм?

В сучасному мистецтві немає ангелів.

Це все повернення до міфології без глибокого розуміння. Несерйозне відношення почалось у Німеччині в кінці ХІХ сторіччя, коли культура захопила образ повністю. Якщо навіть зайти до Володимирського собору у Києві та подивитися що там продається, все стане зрозуміло — китайські посипані глітерами фігурки. Ніби бога перетворили на сувенірку, а сама церква заохочує спрощення. На сьогоднішній момент у мене немає критичної точки чи так можна чи ні.

Символісти були протидією цьому процесу, проте в якийсь момент, коли вони зникли — сталася страшна перемога.

Культурологічний ухил проекту загалом, не передбачає пильного погляду на власне витвори мистецтва — це свідома стратегія роботи із широкою аудиторією?

Це залежить від жанру. Мені нудно працювати тільки в одному жанрі. Так виходить, що ти можеш бути протилежним в якихось речах, а послідовним лише в якості. «Ангели» — це виставка-книга.

Виникає враження, що як для виставки-книги найважливішим було додати певну роботу до «списку ілюстрацій» за будь яку ціну. Репродукції межують з музейними експонатами різного калібру, роботи сучасних художників (переважно з колекції ЯГалереї) з класичним мистецтвом. Чи не було побоювання, що такий мікс викликає байдужість до власне предметів мистецтва? 

Ми орієнтуємося на глядача. Якби це була аудиторія торговельно-розважальних комплексів, напевно би питання мало б сенс. Оскільки наша публіка культурно орієнтована, тоді я розумію що все правильно зроблено. Люди в масі своїй настільки якісно читають всі атрибуції, запам’ятовують з якого музею та робота, чи це копія, факсиміле. Я розумію це, коли говорю з відвідувачами.

В експозиції використаний прийом «верстка на стінах», який ми вперше задіяли для виставки «Метрополіс». Ми звертаємося, наприклад, до Королівської бібліотеки Данії, і просимо використати певне зображення і так, поступово, ми робимо «газету». Вперше я побачив цей прийом на виставці «Пікассо Примітив» (Picasso Primitif, 2017) в Парижі і мені страшенно сподобалося. Перший зал був взагалі без оригіналів: ти заходив і отримував максимальну інформацію. Цей прийом я використовую часто, коли роблю таймлайни. Тут звісно ніякої інфографіки не треба. Завдяки «верстці» людина розуміє що це репродукція, яка потрібна для інформації, а це факсиміле і воно потрібне щоб показати, як виглядає оригінал. Тут оригінал, а це копія під знаком питання, яку зробили 300 років до нас.

Коли я кажу, що виставка складається з шедеврів — так воно і є. Ми повикидали весь непотрібний матеріал і залишили шедеври, які потрібні щоб зрозуміти, про що ми говоримо.

Павло Гудімов
Павло Гудімов

Навіть 400 експонатів з виставки недостатньо, аби проілюструвати як інтенсивно та тривало образ ангелів відтворювався у культурі. Чи можливо сконструювати подібний потужний символ, спираючись на наші знання або ж ми приречені використовувати та переробляти символи, що вже є?

Ми сьогодні точно не зможемо створити новий. Я думаю, ми спроможні витягнути символ з минулого і трансформувати його. Якщо проаналізувати навіть минуле століття — з нуля ніхто нічого не вигадав. Процес написання нової міфології відсутній, є тільки перепрацювання.

Ми можемо дійти до іншого відношення, наприклад, до символу природи, і це може включити якість наші захисні механізми. Для цього треба знову відчувати природу — не просто виїхати з ковдрою у парк, а мати особливе відчуття того, що називаємо «світ навколо». В цій царині і може з’явитися символ, який вже був і який ми забули.

Один з доказів — це інстинкт самозбереження, який в тому числі пов’язаний з середовищем. Людина настільки включила функцію самознищення, що ми тепер говоримо про такі речі, про які апріорі ми не мали говорити. Людина мала б цінувати своє середовище, берегти його — від цього залежить життя і життя власних дітей. Константа.

ХХ століття показало що ніякої константи немає — знищуй все і не важливо що буде далі — в природі, інформаційному просторі, людських відносинах. В якийсь момент все перетворилося на особливо незрозумілу оргію самознищення. З розкішшю. Всі застереження звучатимуть тоненькими голосочками, поки не з’явиться сильный символ.

Це складне запитання і тут треба відповісти на те, на що не може відповісти релігія. Релігія апелює до духовного. Але світ змінився і потрібно оперувати більш сучасними інструментами, а не просто проповідувати в соціальних мережах. Це інструмент, а говорити варто про потреби. Для мене потреба появи нового символу може бути пов’язана із самозбереженням.

Я б не списував і ангелів з точки зору усвідомлення символу. Цей проект навпаки показує що необхідність певної надії і супроводження — величезна. Те, що ангелів перетворили на кітч не означає що так буде завжди. На кітч перетворили все — навіть високе мистецтво. Саме слово «високе» уже викликає недовіру.

Ми стоїмо на порозі великих змін, які явно не можуть відбуватися без символів. В якийсь момент ними могли бути релігійні символи, культурні символи. Що це буде сьогодні-завтра важко сказати, але вони точно не будуть вигадані з нуля.

 

0E8D175E-E2B0-4BDdsadE-8D90-AEC1F99F08D4.jpg0E8D175E-E2B0-4BDdsadE-8D90-AEC1F99F08D4.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8AWDAWDD90-AEC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8AWDAWDD90-AEC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D9dsad0-AEC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D9dsad0-AEC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D9fdsfsd0-AEC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D9fdsfsd0-AEC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D9fsdfsd0-AEC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D9fsdfsd0-AEC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D9sdds0-AEC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D9sdds0-AEC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEadeeaC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEadeeaC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1,MN,MNF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1,MN,MNF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1ASDF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1ASDF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1AWDADF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1AWDADF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1DEWEDF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1DEWEDF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1EWEWQF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1EWEWQF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F,M99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F,M99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F9DADA9F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F9DADA9F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F9dede9F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F9dede9F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F9mnb9F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F9mnb9F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F9SADFSDF9F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F9SADFSDF9F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F9sdfsd9F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1F9sdfsd9F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Faefaef99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Faefaef99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FAESEA99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FAESEA99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Fdad99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Fdad99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FDASDA99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FDASDA99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Fddwa99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Fddwa99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FDQWDW99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FDQWDW99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Fdsadsd99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Fdsadsd99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FDSFF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FDSFF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Fdwdwq99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Fdwdwq99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Feqweqw99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Feqweqw99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FRRFF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FRRFF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Fsadds99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1Fsadds99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FSFSDF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1FSFSDF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1QWEDWQF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1QWEDWQF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1QWEQWF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1QWEQWF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1SDFSDF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1SDFSDF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1SNVDFSDF99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEC1SNVDFSDF99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECdewdew1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECdewdew1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECdsa1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECdsa1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECDWW1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECDWW1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECEWQEQW1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECEWQEQW1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECfdsf1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECfdsf1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECKJG1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECKJG1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECSDFSD1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECSDFSD1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECsefe1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AECsefe1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEdasdC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEdasdC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEDASDSC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEDASDSC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEdffdC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEdffdC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEDWQWC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEDWQWC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEEDWEWC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEEDWEWC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEewqeqwC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEewqeqwC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AELKC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AELKC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEMJHHC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEMJHHC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEwerwerC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-AEwerwerC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-ASDASDAEC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-ASDASDAEC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-DSWDWAEC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90-DSWDWAEC1F99F08D4 copy.jpg

 

0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90FDSFD-AEC1F99F08D4 copy.jpg0E8D175E-E2B0-4BDE-8D90FDSFD-AEC1F99F08D4 copy.jpg

#block-yui_3_17_2_1_1563566672789_40471 .sqs-gallery-block-grid .sqs-gallery-design-grid { margin-right: -20px; } #block-yui_3_17_2_1_1563566672789_40471 .sqs-gallery-block-grid .sqs-gallery-design-grid-slide .margin-wrapper { margin-right: 20px; margin-bottom: 20px; }

Текст: Ірина Тофан

За підтримки Українського культурного фонду

Більше матеріалів