Підтримати

Цензура чи ні: що сталося під час Earthmate Eco Festival

З 24 по 27 вересня у Ботанічному саду ім. Гришка проходив Earthmate Eco Festival — екофестиваль, який об’єднав музикантів, митців, активістів, підприємців, дослідників та візіонерів у Національному ботанічному саду імені М.М.Гришка.

Виставка тривала протягом трьох днів — 25, 26 та 27, а її учасниками стали Ілля Чичкан, Ігор Тищенко, Анна Звягінцева, Борис Кашапов, Антон Саєнко, Яна Бачинська, Кліматично-мистецькі лабораторії, Plastikwood, Cлава Крижановський, Дар’я Кольцова, Олексій Зінченко, Лана Кауфман, Юлія Беляєва, Наташа Шульте, Максим Дондюк, Gorn, Антон Резніков, Аліна Максименко, Юлія Радіонова. Кураторами події виступили Марія Вторушина, Андрій Сігунцов і Дар’я Кольцова.

Куратор та арткритик Костянтин Дорошенко на своїй сторінці у Facebook повідомив, що під час фестивалю роботи художника Олексія Зінченка, який також став учасником події, пошкодили та спробували самостійно демонтувати. Проєкт, присвячений українським кладовищам, уже в перший вечір завішали ганчірками.

Ми поговорили з кураторкою фестивалю Марією Вторушиною, художником Олексієм Зінченком про те, що сталося насправді, та мистецьким критиком та куратором Костянтином Дорошенком про продовження стереотипної традиції сприйняття мистецтва.

exc-5f71d1800a75e61a51e0c090
exc-5f71d1800a75e61a51e0c090

Одна з робіт, що була представлена на фестивалі, та пізніше зруйнована. Олексій Зінченко, Untitled, 2019
Одна з робіт, що була представлена на фестивалі, та пізніше зруйнована. Олексій Зінченко, Untitled, 2019

Олексій Зінченко, художник і учасник фестивалю

За попередньою домовленістю з кураторками фестивалю Марією Вторушиною і Дар’єю Кольцовою я надав своїх п’ять робіт із серії Earth., присвяченої дослідженню кладовищ всередині міст і взаємодії людини з ними. У день виставки я приїхав, щоб особисто їх монтувати (з Дар‘єю Кольцовою) в місцях, які були узгоджені та нанесені на карту фестивалю. Три роботи перебували всередині зони фестивалю, а дві — на центральній вулиці при підході до нього. Буквально через 30 хвилин надійшов сигнал про те, що роботи терміново потрібно прибрати з центральної вулиці. Оскільки це було неможливо зробити моментально, то їх просто завісили ганчірками.

Увечері цього ж дня я повертався з друзями додому і, випадково проходячи повз одну з робіт, побачив, як двоє намагаються її демонтувати. Описую короткий зміст 30-хвилинної бесіди з активістами, які представилися як організація, що допомагає ботсаду: «Так, ми знаємо, що всі місця були узгоджені з адміністрацією, але директриса ботсаду, коли побачила ці роботи, мало не зомліла і сказала терміново їх прибрати, бо тут гуляють діти, а бабусі ходять до церкви, яка знаходиться неподалік». На питання, чи є у них договір або якесь юридичне право займатися демонтажем і чому цим не займаються представники самого фестивалю, вони не відповіли. В кінці розмови на місце події прийшла Марія Вторушина і домовилася вранці перенести ці роботи в інше місце.

Фото: Костянтин Дорошенко
Фото: Костянтин Дорошенко

Наступного дня мені прислали фотографії моїх зруйнованих робіт друзі, але не тих, які переносили з центральної вулиці, а тих, до яких спочатку претензій не було з боку ботсаду. Хто це зробив, я не знаю. За словами кураторів — активісти з різних груп.

У підсумку роботи весь час поверталися на місце, але потім їх знову хтось руйнував, і так тривало 3 дні, поки йшов фестиваль.

Від себе хочу зазначити, що це кричущий випадок, яких, на жаль, дуже багато. З одного боку — адміністрація ботсаду як офіційне представництво, з іншого — активісти-вандали. Мета художника категорично не нав’язати свою думку, а звернути увагу. Зі мною можна не погоджуватися, для цього є публічний простір, де всі можуть висловлювати свою думку, але фізично псувати і знищувати — це якесь дике середньовіччя. З таким порядком неможливо серйозно говорити про свободу і громадянське суспільство, про яке так всі мріють, тим більше на території сучасного мистецтва. Позиція кураторів повинна бути максимально принциповою в такому випадку, позаяк вони відповідають в першу чергу за збереження робіт художника, а факт цензури повинен бути освітлений максимально публічно. Ніякі внутрішні домовленості не можуть бути більш пріоритетними.

Хочу зазначити, що при створенні проєкту (листопад 2019 — дотепер) я не переслідував ніяких інтенцій для того, щоб хоч якось резонувати або зробити подібний ефект. Я абсолютно щиро вважаю дану тему важливою для дослідження.

Надано Олексієм Зінченко
Надано Олексієм Зінченко

Марія Вторушина, кураторка фестивалю

Работы постоянно переворачивали и чем-то накрывали, мы возвращали их на место по несколько раз в день! Их переворачивали, скорее всего, посетители ботанического сада. Из экспозиции убирать их я отказалась, хотя это было требование ботанического сада. Мы постоянно возвращали их на место. Желающих убрать или навредить им было как минимум три группы: Svitlo Concert, по мнению которых их гости не должны видеть эти снимки, работники сада, которые их накрывали в первый день и настаивали  на демонтаже, и люди, которые приходили в церковь. Работы покинули выставку только по ее окончании, и их экспонирование я физически поддерживала, возвращая их каждый раз на место и чиня стенды по два раза в день.

Костянтин Дорошенко, мистецький критик та куратор

Цензура та погром мистецьких робіт на Earthmate Eco Festival — ілюстрація потворного карго-культу, що захопив українське суспільство. Артикульовані цивілізованим світом складні виклики сприймаються тут здебільшого як мода, привід для хайпу або вечірки. Екоактивісти, що знищують фотографії цвинтарів, — втілення неадекватності та глупоти. Бо роботи Олексія Зінченка на виставці несли найбільш релевантний екоаджендіпосил, нагадуючи, що людина є смертною як частина природи. Куратори ж проявили себе як обслуга модної тусовки, масовики-витівники, що ліплять події під популярну тенденцію. Бо інакше вони б не закривали очей на цензуру, оперативно зробили б заяву з цього приводу, викликали б поліцію за фактом вандальства та достроково закрили б спаплюжений проєкт. Наразі ж вийшла дискредитація і кураторства, і мистецтва, і екології.

Надано Олексієм Зінченко
Надано Олексієм Зінченко

Надано Олексієм Зінченко
Надано Олексієм Зінченко

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: