У рубриці «Знати» ми розповідаємо про філософів, художників, письменників, які впливають на культуру сьогодні. Цей текст ми присвятили художниці Хіто Штеєрль.
Попереднім в рубриці «Знати» був текст про соціолога Анібалу Кіхано.
Хто така Хіто Штеєрль?
Хіто Штеєрль — художниця, авторка фільмів та есеїв про стан мистецтва та культури у постінтернетну епоху. ЗМІ називають її «художницею свого покоління», адже з її робіт можна більше дізнатися про сучасний світ, — війни, мистецтво та інтернет — ніж із будь-яких інших джерел.
Художниця народилася у 1966 році в Мюнхені. З 1987 по 1990 роки вона навчалася в Академії візуальних мистецтв в Токіо, а з 1992 по 1998 роки в Університеті телебачення та кіно в Мюнхені. Докторський ступінь із філософії художниця захистила в Академії мистецтв у Відні у 2003 році.
Хіто Штеєрль рівнозначно працює у двох напрямках: пише есеї, у яких досліджує питання мистецтва та політики, зображень та їх множення, інтернету та його впливу на трактування історії, «автономного» мистецтва та місце музею; та створює фільми й медіаінсталяції, які фіксують певний наратив у часі та розповідають його шляхом компіляції різних дигітальних зображень, «шматків» із відео та ігор, маніпуляцій із вже існуючими кадрами.
Роботи Хіто Штеєрль були представлені на найбільш значущих подіях у світі мистецтва: Маніфесті, Венеційській бієнале, Шанхайській бієнале, Стамбульській бієнале, documenta, Берлінській бієнале. Зараз Хіто викладає нове медіамистецтво в Берлінському університеті мистецтв та займається Центром проксі-політики, який вона заснувала при університеті разом із Верою Толльманн та Боаз Левін.
Роботи Хіто Штеєрль
У свій час Хіто Штеєрль надихнула кіномова Харуна Фарокі, Жана-Люка Годара та представників нового німецького кіно на створення власних фільмів. Проте виокремити якийсь єдиний стиль у її фільмах важко, так само як і в текстах, адже в них багато різних посилань: віж на Монті Пайтона, і на Брюса Лі до на комп’ютерних ігор. У текстах же авторка відмічає вплив письменника та філософа Вальтера Беньяміна, а також посилається на філософа Теодоро Адорно.
В одному з інтерв’ю Хіто Штеєрль сказала, що виходить із традиції монтажа у своїх текстах та відеороботах. Це принцип, який широко використовувався письменниками-постмодерністами на початку ХХ століття. У такий спосіб роботи мають специфічну ритміку та акумулюють в собі одразу багато значень, завдяки великій кількості посилань. Саме так ми мислимо, говорили автори у ХХ столітті або саме так функціонує інформаційний світ сьогодні, могли б сказати ми.
Lovely Andrea (2007)
Роботи Хіто Штеєрль візуально та текстуально насичені різними стилями. У такий спосіб авторка робить їх багаторівневими та зрозумілими одразу багатьом, а не лише представниками певних професій, дискурсів або національностей.
У 2018 році вийшла збірка текстів Хіто Штеєрль Duty Free Art. У неї увійшли тексти, що вже стали класикою — вони актуальні й цитовані, а ідеї з них вже давно використовують різні автори для розмови про ті чи іншу події. Найбільш відомі з них: Is Internet Dead?, A Tank on a Pedestal: Museums in an Age of Planetary Civil War, Proxy Politics: Signal and Noise.
How Not To Be Seen: A Fucking Didactic Educational .MOV File (2013)
Цікаві факти
- У 2017 році була названа найвпливовішою людиною в світі сучасного мистецтва за версією журналу Art Review
- Кадр із культової відеороботи Хіто «Листопад» представлений в проморолику робочої партії Курдистану
- Хіто приїжджала до Києва та давала артіст-ток у межах «Київської школи» — Київської бієнале 2015. Її відеоробота How Not To Be Seen: A Fucking Didactic Educational .MOV File була представлена і на Київській бієнале 2019 — «Чорна хмара»
- У 2015 році Хіто Штеєрль також зробила роботу у Харкові, в якій використала атрибути української міліції того часу. Робота називається Tent/Texture
- Часто вигадує неологізми, які використовує у власних есе. The New York Times назвав їх «штейєрлізмами»
- Хіто Штеєрль працює із галереєю в Берліні — Andrew Creps Gallery. Її роботи здебільшого купляють художні інституції
Література
- Інтерв’ю з Хіто Штеєрль для «Артгид»
- Інтерв’ю з Хіто Штеєрль для Colta
- Інтерв’ю з Хіто Штеєрль для The New York Times
- Искусство без обязательств: автономия 2.0
- Хито Штейерль. Искусство как род занятий: претензия на автономное существование
- Хито Штейерль. Политика искусства: современное искусство и переход к постдемократии
- Hito Steyerl: How To Build a Sustainable Art World
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: