Підтримати
Експозиція проєкту Христини Хміль «Дифузія — Зв’язок», 2020

«HER (EX)POSITION/ЇЇ (ЕКС)ПОЗИЦІЯ»: чому важливо створювати можливості для жінок-художниць

«Її (Екс)Позиція» — ініціатива аукціонного будинку «Корнерс» та фонду «Мистецькі надра» (Dofa Fund) в Києві. Вона спрямована на підтримку жінок-художниць на початку своєї кар’єри: навесні 2020 року був відкритий опен-кол (він досі триває), за результатами якого вже було представлено 8 виставок учасниць. Проєкти апліканток розглядає експертна комісія: експерт аукціонного дому «Корнерс» Дмитро Голець та кураторки Оксана Баршинова й Олександра Трянова, які долучилися до ініціативи на  громадських засадах. Саме з Оксаною та Олександрою ми й поговорили, аби дізнатися більше про мотивацію для створення такої ініціативи, виставки, що відбулися, та художниць, з якими кураторки спілкувалися упродовж відбору заявок.

Про фокус ініціативи

Ініціатива «Її (Екс)Позиція» функціонує на базі фонду «Мистецькі надра» (Dofa fund), співзасновницею якого є Ольга Сагайдак, і реалізується у просторі галереї аукціонного дому «Корнерс». Під час карантину було вирішено надати виставкову залу для показу проєктів художниць та кураторок, які починають професійну кар’єру і не мали досвіду реалізації персонального проєкту. Так до ініціативи долучилися Оксана Баршинова (NAMU) та незалежна кураторка Олександра Трянова як експертки, що разом з Дмитром Голецем обирають проєкти.

За місяці своєї діяльності (відбір проєкту відбувається щомісяця) фонд та експертки запрошували взяти участь художниць, які стикнулися зі складнощами в артикуляції власної мистецької практики та шукають можливості для експонування. У такий спосіб «Її (Екс)Позиція» стає частиною системи сучасного мистецтва: є інституція, де можна представити роботи початківицям, та експерти, які нададуть пораду щодо підготовки портфоліо й резюме, а також щодо експонування робіт.

«Нашим завданням було дати зрозуміти художницям, що не варто боятися, варто показувати свої роботи. Знаєте, є автори та авторки, які весь час пишуть “в стіл”, а є ті, хто, навпаки, відразу ж приходить зі своїми роботами в музей. Так ось — і те, і інше є крайнощами. Важливо, щоб були такі ініціативи, вони дозволяють поглянути на свою роботу в іншому контексті, почати вибудовувати комунікацію з глядачем і колегами – без цього неможливо відбутися як художнику/художниці», — говорить Оксана Баршинова.

Проєкт «Її (Екс)Позиція» має на меті також заповнити прогалину для показу робіт молодих авторок та студенток НАОМА, де окрім дипломних виставок, рідко відбуваються події за участі кваліфікованих експертів. Так Оксана Баршинова та Олександра Трянова познайомилися з галереєю «39.9», що була створена випускницями НАОМА та студенткою КНУ.

Про проєкти художниць

З весни 2020 по сьогодні було відкрито 8 виставок. Деякі художниці створювали проєкти разом із кураторками, яких вони запрошували до участі, як-от проєкт кураторки Анни Морозової разом з Алевтиною Кахідзе і юридичною фірмою Law Net #ПроМайновіПрава. Найбільш популярним медіумом досі залишається живопис, проте був фотографічний проєкт, цього року готуються сайт-специфік та медіа-проєкти. 

Оксана Баршинова та Олександра Трянова наголошують, що вони не допрацьовують проєкти разом із художницями, а лише допомагають оформити їх для розмови з глядачем. 

Створення умов для роботи (презентації доробку, комунікації з аудиторією) художниць — те, з чим працює «Її (Екс)Позиція» як ініціатива.

Про освітню складову ініціативи

Аби поділитися, як працюють інші художниці, Олександра та Оксана записали серію онлайн розмов: із Ладою Наконечною та Лесею Хоменко, Даною Косміною та Аліною Клейтман, Софією Булгаковою та Ганною Зарумою й іншими (за підтримки Українського культурного фонду). Формат діалогів між художницями створює особливу атмосферу: невимушену та щиру, більш наочним стає індивідуальний досвід в професії. Приклад знаних художниць підтримує в сумнівах і пошуках, яких не уникнути на початкових етапах будь-якої справи, дозволяє віднайти власний спосіб репрезентації себе та своїх проєктів. 

«Як в художниць, так і в кураторок має випрацюватись звичка подавати свої проєкти на гранти чи конкурси», — говорить Олександра Трянова. 

Власне робота з простором, як її пропонують організатори, нагадує project rooms в західних мистецьких ЗВО — часто невеликі приміщення, в яких програмно виставляються студенти, що там навчаються. Поступове втілення своїх проєктів, від ідеї до завершеної експозиції, допомагає проходити певні етапи й рухатися далі й далі до нових проєктів та ідей.

Саме цього — невеликих відкриттів з можливістю для художниць представити проєкт, провести екскурсію та поспілкуватися з глядачами — не вистачає як у період карантину, так і загалом для функціонування мистецького середовища.

 

Аби подати заявку на участь, потрібно: надіслати 5-7 фото робіт, коротку інформацію про авторку (й кураторку) і короткий опис ідеї. Детальніше можна прочитати на фб-сторінці ініціативи. Заявки надсилати на пошту: kornerskiev@gmail.com. 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та нажміть Ctrl+Enter.

Більше матеріалів

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: