На виставці в лондонській Національній галереї на ранній копії вівтарної картини Альбрехта Дюрера «Свято вінків із троянд» можна побачити муху, яку художник ретельно прописав. Комаха розташована в центрі композиції, а саме сидить на тканині, що покриває коліна Богородиці — якраз між немовлям Христом й імператором Священної Римської імперії Максиміліаном I. Муха написана в реальну величину, натомість герої картини наполовину менші. У такий спосіб Дюрер намагався зобразити комаху так, ніби вона сидить на картині.
Музей історії мистецтв у Відні надав копію вівтарної композиції для показу на лондонській виставці. Оригінал роботи датується 1506 роком і був написаний під час подорожі художника до Венеції. Картина втратила значну частину барвистої поверхні, яку, ймовірно, пошкодили під час переправи через Альпи до Праги 100 років тому або під час Тридцятирічної війни. Починаючи з XVII століття, полотно, яке наразі перебуває у Національній галереї в Празі, кілька разів детально реставрувалося. Унаслідок цього муха як елемент композиції могла просто зникнути з оригіналу. Припускають, що на копію комаху могли додати пізніше. Однак у вірші, написаному через рік після завершення роботи над картиною, Дюрера називають «живописцем зухвалої мухи».
Постає питання, для чого художнику зображати комаху поряд з Богородицею та немовлям Христом. Кураторка лондонської виставки висунула дві версії: за її словами, муха може бути символом смертності, натякаючи на майбутнє розпʼяття Христа, або ж це спроба художника привернути увагу до своєї майстерності.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: